Saturday, June 27, 2015

Bila Tiba


Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara

Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Lirik ni..mengingatkan kita..mati..pada bila-bila masa...semoga Allah pilih kita utk semakin hampir kepadaNya..aminn

Thursday, June 18, 2015

Hari Pertama Ramadhan 2015

Assalamualaikum w.b.t ..

Alhamdulillah..dah lama sangat tak 'update post'...huhu..banyak syukur dengan Allah s.w.t..yang masih memberi peluang diri yang serba lemah dan banyak dosa ini untuk menghadapi bulan Ramadhan yang mulia dan penuh berkat ini...
Hari ini bertarikh 18.6.2015 (khamis) bermula lah ibadah yang ditunggu-tunggu oleh orang yang beriman dengan Allah s.w.t..iaitu ibadah puasa...Allah...seronok sungguh hati ini..kerana Allah masih pilih saya untuk hidup pada bulan Ramadhan tahun ini...tapi...saya dan tuan-tuan kena faham..ajal..bila-bila masa sahaja Allah s.w.t boleh cabut...jadi..setiap masa saya cuba untuk taat perintah Allah s.w.t dengan mengikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w.. (doakan saya ea kawan-kawan)

Untuk hari pertama ini...saya cuma nak kongsikan...
sama-samalah kita hayati apa yang ustaz Amir ini huraikan..semoga Allah Redha dengan kita..Inn shaa Allah... :)

Saturday, March 8, 2014

Jangan ber'couple'

Kisah ini saya copy dari sahabat dalam fb...saya nak kongsikan kepada semua kenapa 'couple' mendatangkan mudarat


Hari ni,salah sorang kawan talaqqiku kantoi dengan syeikh yang dia ada berhubung dengan seorang wanita bukan mahram di phone..*yakni couple*...

kemudian syeikh bagi nasihat yang sangat lembut tapi betul-betul menyentuh hati kami semua....


syeikh: kamu suka dia?

fulan: ya syeikh....

syeikh: kamu suka tu suka-suka atau kamu rasa dia memang yang terbaik untuk menjadi teman hidupmu,menjadi ibu untuk anakmu,menjadi pembantu agamamu?

fulan: ya syeikh...pada pandangan saya,dia yang terbaik untuk jadi teman hidup saya dan agama saya...

syeikh: bila kamu akan menikahinya?

fulan: lepas belajar syeikh...dalam 3 tahun lagi...

syeikh: jadi kenapa kamu rosakkan dia?kamu bukan nak menikah sekarang?kamu rosakkan dia sekarang dan 3 tahun akan datang?kenapa kamu jadikan air mutlak menjadi air musta'mal tanpa sebab?bukankah dia wanita suci yang bakal menjadi ibu untuk anakmu?kenapa kamu bercouple dengannya sedangkan jika kamu sukakan dia,dia sukakan kamu,bersabarlah hingga sampai waktu kalian benar-benar ingin menikah kemudian baru kamu jumpa ayahnya dan pinang dia secara suci?bukankah cara itu lebih suci?wanita umpama air mutlak,mereka suci,tetapi apabila mereka mula berhubung dengan lelaki tanpa sebab,apatah lagi ber couple,wanita itu umpama air musta'mal..ia tidak boleh digunakan untuk bersuci tetapi hanya digunakan untuk perkara selain bersuci seperti basuh pinggan,basuh najis,basuh bontot dan sebagainya...apa kamu sanggup ibu untuk anakmu setaraf itu?sesungguhnya wanita ini akalnya pendek,nafsu mereka didepankan atas segalanya,kalau lelaki datang ucapkan kata-kata palsu,mereka akan mempercayainya melebihi mereka percayakan al-quran...sedangkan lelaki memang perangai mereka hanya main-main kecuali mereka benar-benar bersedia untuk nikah,tapi sekiranya mereka belum sedia,contohnya mereka masih belajar dan sebagainya,jelas permainan mereka dengan wanita itu hanya tipu daya,tapi tipu daya semudah itu pun dapat menipu para wanita hingga membawa mereka ke ranjang perzinaan..itu tandanya akal mereka sangat pendek...nabi utuskan para lelaki sebagai penjaga para wanita bukan perosak mereka....bagi kamu,couple,chatting,cakap dalam phone semua itu dosa kecil sedangkan ia jelas haram kerana allah haramkan kita untuk dekati zina....dekati zina pun tak boleh,makna kata kalau kita masih jauh 50km dari zina,tapi 1cm kita gerakkan kaki ke arah zina itu telah haram kerana perintah ini....jadi janganlah pandang remeh perkara zina ini...sesungguhnya ramai yang mati tanpa berzina tetapi di mahsyar kelak buku amalan mereka penuh dengan dosa zina.....apa berbaloi kau bahagia sementara dengan teman wanita yang kau tak ingin nikahi diganti dengan azab neraka yang panasnya 70x ganda api dunia? 

note: kepada lelaki bapuk di luar sana yang gemar permainkan wanita...ketahuilah bahawa kalian adalah MUSUH ALLAH DAN MUSUH RASULULLAH ! ! ! kalian permainkan para wanita yang akalnya pendek,tidak dapat bezakan baik dan buruk...memang para wanita walaupun akal pendek,tapi mereka dikurniakan sifat malu yang tinggi....fb,phone,twitter,internet ni semua dicipta dajjal untuk menghakis sifat malu para muslimah sehingga mereka jadi umpama kucing betina yang menggoda2 kucing jantan untuk mengawan...wanita yang berpurdah yang kononnya wanita paling pemalu(tak mau orang lihat wajah merek) pun pamerkan gambar mereka walaupun berpurdah di fb untuk tatapan jutaan lelaki bukan mahram,mereka tanpa segan silu bergurau senda,tanpa malu inbox lelaki dan sebagainya...sekarang akal mereka tidak dapat jaga diri mereka,bahkan sifat malu juga tidak dapat jaga diri mereka..jadi siapa yang bertanggungjawab menjaga maruah para bidadari rasulullah kalau bukan LELAKI???

lelaki yang couple2 dan yang bersayang2 dengan bukan mahram atas nama "tunang" tu..tolong lah....korang ada akal kuat..korang tak bodoh....korang nak memusuhi allah dan rasul,itu hak korang...tapi korang kena sedar,nanti korang pun akan ada anak perempuan,korang suke ke jantan tah mana-mana berhubung,bermanja,bersayang secara haram dengan anak perempuan korang?kalau korang redha...nampak sangat korang dayus dan lelaki dayus nabi khabarkan mereka DIHARAMKAN SYURGA KEPADANYA WALAUPUN BAUNYA.....

Sunday, May 19, 2013

Zikir Munajat


ذكر مناجات

سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لله وَلاَإلهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ
Maha Suci Allah dan segala pujian bagi Allah serta tidak ada Tuhan melainkan Allah dan Allahlah Yang Maha Besar
الله ، الله ، الله ، ياالله
Allah , Allah , Allah , Allah
حَسْبِيْ رَبِّيْ جَلَّ اللهُ مَا فِيْ قَلْبِيْ غَيْرُ اللهِ نَبِيْ مُحَمَّدٌ صَلّّى اللهُ
Cukuplah Allah Yang Maha Agung sebagai Tuhanku , Tiada di dalam hatiku melainkan Allah dan Nabi Muhammad s.a.w.
تُبْنَا إِلَى اللهِ ، وَرَجَعْنَا إِلَى اللهِ ، وَنَدِمْنَا عَلَى مَافَعَلْنَا
Kami bertaubat kepada Allah dan kami kembali kepada Allah , dan kami menyesal di atas apa yang telah kami lakukan

فَسُبْحَانَ مَنْ لاَيَقْدِرُ الْخَلْقُ قَدْرَهُ
Maha Suci Allah Yang mana tiada kekuasaan makhluk yang boleh mengatasi kekuasaan-Nya
وَمَنْ هُوَ فَوْقَ اْلعَرْشِ فَرْدٌ مُوَحَّدٌ
(Iaitu) Dialah satu-satunya yang bersemayam di atas ‘arasy yang di esakan
مَلِيْكٌ عَلَى عَرْشِ السَّمَاءِ مُهَيْمِنُ
Raja Maha Gagah Yang Menguasai kerajaan langit 
ِلعِزَّتِهِ تَعْنُوْ الوُجُوْهُ وَتَسْجُدُ
Kerana kebesaran-Nya itu (maka) tunduk dan sujudlah segala makhluk(wajah-wajah)
حَسْبِيْ رَبِّيْ جَلَّ اللهُ مَا فِيْ قَلْبِيْ غَيْرُ اللهِ نَبِيْ مُحَمَّدٌ صَلّّى اللهُ
Cukuplah Allah Yang Maha Agung sebagai Tuhanku , Tiada di dalam hatiku melainkan Allah dan Nabi Muhammad s.a.w
لَيْسَ لَهَا مِنْ دُوْنِ اللهِ كَاشِفَةٌ
Tidak ada yang lain (dihatiku) melainkan Allah sebagai tempat pemberi hidayah
لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِيْنُ
Tiada Tuhan melainkan Allah Raja Yang Maha Besar
مُحَمَّدٌ رَسُوْلُ اللهِ صَادِقُ الوَعْدِ الأَمِيْنَ
Nabi Muhammad itu Rasul Allah yang benar segala janji-janjinya lagi dipercayai
أَسْتَغْفِرُ اللهَ إنَّ اللهَ كَانَ تَوَّاباً
Aku memohon ampun daripada Allah sesungguhnya Dia Maha Penerima Taubat

Bersangka Baik Terhadap Manusia


Daripada Abu Hurairah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda: 

Janganlah kamu bersangka-sangka dengan sangkaan yang buruk, 

janganlah kamu sindir menyindir,janganlah kamu 

memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian 

kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, 

jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara

                                                            
                                                                ( Riwayat Muttafaqun Alaih )


Friday, May 17, 2013

Assalamualaikum...

Alhamdulillah syukur kepada Allah s.w.t kerana telah memberi peluang kepada saya untuk terus menulis dan berkongsi apa yang saya mampu..

Peringatan untuk diri saya supaya terus kekal mengaharapkan pengampunan daripada Allah...
setiap hari diri ini tidak lepas dari melakukan dosa-dosa dan selalu lupa untuk terus istiqamah dalam menyukakan Allah s.w.t...

Diri ini selalu mengharapkan Allah s.w.t selalu pandang hamba mu yang penuh dosa ini dengan pandangan kasih sayang mu... (siapa-siapa yang baca coretan saya kali ini...doakan untuk saya ea )

Baru-baru nie... saya diuji dengan pelbagai dugaan... Hanya Allah yang memahami ..

Dalam masa diuji.. saya sendiri penuh dengan tanda tanya... BANYAK mana dosa dalam diri ini yang telah aku lakukan sehingga diuji dengan pelbagai dugaan... BETOL... kita diuji kerana sebagai tanda Allah s.w.t ingat pada hambanya..

Tetapi...diri ini harap Allah kifarahkan dosa-dosa dalam diri ini dengan apa yang telah diujinya..

saya sendiri telah membaca sepotong keindahan ayat al-quran ...

Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(QS. Az Zumar: 53)
bila saya baca je ayat nie... terus rasa lega..dan BERAZAM...untuk tidak putus asa dalam mencari keredhaan Allah s.w.t ... sampai sini saja ... (ckp byk2 pon xguna kalau saya tak amal =) )

wasalam.